Pagina's

woensdag 5 oktober 2011

Website maken

Als je de volgende vraag krijgt van een collega "ik wil voor elke leerling die ik les geef een eigen website waarin ze 1. samenvattingen van de les of van een hoofdstuk kunnen plaatsen en waarbij ze de stof op hun manier verwerken 2. de website moet beveiligd zijn en 3. makkelijk in gebruik".

Waar denk je dan aan?
Ik dacht direct aan een wikispace of een google.sites. Iedereen kan een gmail account maken of heeft die al en je kunt de site  beveiligen.
Ik begin met google sites, dat leek mij voor de hand liggen en dus ging ik direct aan de slag met een handleiding voor de leerlingen en de docent en men kon direct beginnen.
Dat liep echter anders;
Probleem: leerlingen konden vaak geen gmail account aanmaken, doordat ze allemaal vanaf 1 IP adres een account wilden maken?? velen lukte het thuis ook niet, ik heb geen idee waarom dat niet kon maar het was voor zo`n 80 leerlingen niet zo makkelijk als het leek.

Na 3 weken proberen wilde de docent 2 dagen geleden lichtelijk gefrustreerd stoppen met zijn lesplan. Logisch natuurlijk, er is niets vervelender dan dat je een iets hebt bedacht en het werkt technisch niet.
Ik had hem beloofd om naar een oplossing te zoeken dus dan ga je aan de slag en mijn werkdag eindigde zoals vaak, zodra ik naar bed ging. Ik klaag niet hoor! ik vind de tv toch vaak niets aan en eigenlijk doe ik niets liever dan zoeken naar leuke toepassingen.
Een workaholic zeg je? welnee denk aan mijn spreuk in mijn eerste bericht:

Find what you love, and you'll never work a day in your life - Confucius

Goed, verder met het onderwerp van deze blog.
Ik heb de volgende opties nog overwogen: Wikispace, SimpsiteWix en Weebly
De laatste is het uiteindelijk geworden. De 'education' versie biedt bescherming en controle door de docent. Daarnaast ziet het er grafisch echt heel mooi uit!.
Gisteren hebben mijn stagiaire en ik voor alle klassen een account gemaakt en kon mijn collega direct aan de slag met een klas. Bij de eerste klas heb ik de introductie gedaan van Weebly omdat we geen tijd hadden om een handleiding te maken. De andere klassen doet hij natuurlijk zelf.

Ik ben benieuwd hoe het gaat, vooralsnog zijn de leerlingen erg enthousiast over Weebly en heeft mijn collega er weer zin in.

pfjuw....

Volgende keer wat over Sumdog..denk ik ;)
Groetjes,
Ietje

3 opmerkingen:

  1. Webhosting dient ook niet te vergeten worden wanneer men een nieuwe website gaat maken..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ... of het belang van een goede domeinnaam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn dat u een goede oplossing heeft kunnen vinden. Webhosting en een goede domeinnaam zijn inderdaad van groot belang, hoewel dat in dit geval wel mee zal vallen denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen