Pagina's

dinsdag 18 oktober 2011

Tpack werkt!

Dat Tpack in de praktijk werkt kan ik nu wel voorzichtig stellen.
Vorig school seizoen heb ik aan groepjes docenten een workshop Tpack gegeven.
De workshops bestonden uit een introductie waarin het belang van Technologie gebruik in de les naar voren kwam. Daarna de uitleg over Tpack aan de hand van een oa filmpje en de website van tpack.nl en daarna het spel en als slot kon men zelf aan de slag.
Dit jaar mocht ik beginnen met een cursus van 5 lesuren. Ik heb er al eerder wat over vertelt.
Vandaag was cursus 3 en alles lijkt een grote vlucht te hebben genomen!



Inmiddels kan elke klas en de bijbehorende docenten van onze afdeling een Prezi maken. Docenten leren elkaar hoe je een prezi moet maken en hoe ze het inzetten in de les. Een docent maakt zelfs zijn les inclusief opdracht in een prezi en de leerlingen kunnen er interactief mee aan de slag!

Voorbeeld: in de prezi worden filmpjes, afbeelding en tekst afgewisseld met vragen hierover. Deze vragen moeten worden gemaakt en worden later besproken met de docent.
De leerlingen zijn super gemotiveerd en de docent heeft opeens veel meer tijd om de leerlingen echt aandacht te geven. "Op deze manier leren ze echt meer dan dat ze de (saaie) opdrachten in een werkboek moeten maken." 
Omdat de leerlingen (o.a tijdens computer informatica) hebben geleerd hoe ze een prezi moeten maken, wordt het ook door andere docenten ingezet om bijvoorbeeld samenvattingen te maken van bijvoorbeeld natuur/scheikunde. Echt, de meest prachtige prezi`s heb ik al voorbij zien komen!
Als je mijn vorige blog over de cursus hebt gelezen dan snap je mijn enthousiasme over deze ontwikkelingen.

En dat geldt niet alleen voor de prezi`s maar ook het gebruik van Weebly is inmiddels normaal geworden. Leerlingen maken hier hun opdrachten en samenvattingen in, volgens de docent een prachtige tool die bijzonder geschikt is voor zijn manier van werken.

Ik ben benieuwd hoe opdracht 3 gaat. De cursisten moeten 5 websites beoordelen op gebruik en toepasbaarheid. na de volgende keer zal ik hierover bloggen.

Dat Tpack hierin een rol heeft gespeeld ben ik van overtuigd. Docenten hebben opeens in de gaten dat technologie in de les zinvol is, het tijd voor henzelf en voor de leerling oplevert en dat ze zelf ook meer kunnen dan ze dachten. Het enthousiasme van de cursisten doet de rest... ze slepen iedereen mee!

Nu is het oppassen geblazen want het moet wel leuk blijven. Gelukkig zijn er nu nog voldoende andere middelen die ingezet kunnen worden en als het helemaal niet meer wil dan zetten we Tpack-the game, gewoon weer in.

Vandaag hadden we trouwens ook 27 aankomende onderwijsassistenten, 3e jaars, op bezoek, ze hebben een rondleiding gehad door leerlingen, konden een les bijwonen en mocht ik ze vertellen over mijn werkzaamheden. Tot slot heb ik hen en hun docent natuurlijk gewezen op het belang van technologie in het onderwijs ook als ze voor basis onderwijs kiezen!
Ik hoop dat het overgekomen is :)

In december mag ik een workshop over o.a Tpack gaan geven in een workshopdag die georganiseerd wordt door school voor collega`s. Ik ben benieuwd hoeveel collega`s zich gaan inschrijven.

Groetjes,
Ietje



Geen opmerkingen:

Een reactie posten