Pagina's

maandag 17 oktober 2011

Occupy het ministerie van OCW

Ik twitter, tenminste als ik er tijd voor heb en dat is meestal alleen s'avonds.
De meeste mensen die ik volg hebben vooral een onderwijsgerelateerde baan.
Er zijn ook mensen die echt alles wat ze doen tweeten.'ik drink koffie in...'. of  'nu bij .. etc ik moet zeggen dat ik om die reden wel eens een interessante twitteraar uit mijn twitterlijst heb gewist. De meest belangrijke tweets belanden toch wel door anderen in mijn tijdlijn.
Daarbij snap ik niet waar ze die tijd om te twitteren vandaan halen want in de meeste gevallen hebben ze (denk ik) een hele drukke baan. Dus, ik doe iets niet goed of ze hebben toch niet zo`n drukke baan als ik dacht..
In iedergeval, ik vind het een geweldig medium, het is snel, kort en krachtig en je blijft op de hoogte van de belangrijkste nieuwtjes of wetenswaardigheden in je vakgebied of interesses.


Zo ook vandaag, ik had een aantal opmerkelijke tweets ertussen zitten die je aan het denken zetten en waar ik eigenlijk ook een beetje onrustig van wordt.



De eerste die opviel in mijn tijdlijn was een tweet over de blog van Frank van Hout. Hij blogt over 'Hoe sneller, hoe beter? Ik ken Frank van Hout niet, maar op twitter hoeft dat ook niet. Hij maakt zich zorgen over hoe vroeg de MBO studenten hun opleiding moeten kiezen waarbij in dit kabinet geen ruimte meer is om door te groeien of te switchen van opleiding. Frank vraagt zich af hoe dat moet met laatbloeiers en mensen die 'te' laat erachter komen dat de opleiding niet voldoet aan hun mogelijkheden of interesses. Zijn belangrijkste klacht is dat het kabinet het onderwijs als 'kostenpost' ziet. lees het eerst even voordat je hier verder leest. In een reactie wordt ook nog over het gratis onderwijs van Finland gesproken, die aan de top staan wat onderwijs betreft.


Verder in de tijdlijn: Kennisnet met een artikel over het 'internet der dingen': Alles, ook dingen zijn/ worden met elkaar verbonden en wisselen gegevens uit. Het is de toekomst volgens de kenners, over 5 jaar is het wellicht normaal dat de nieuwste wasmachines  precies weten hoe een bepaald kledingstuk gewassen moet worden omdat er een chip in het labeltje zit.
Of misschien vinden we het dan wel normaal dat we weten dat we melk drinken van koe Bertha,  die gestald staat bij boer Harms op postcode nummer 8017, omdat er een chip verwerkt zit in de verpakking.

Zeg nou zelf.., Als wij nu al niet weten wat we normaal vinden over 5 jaar en we niet weten welke mogelijkheden er dan zijn.... Hoe moeten leerlingen dan weten wat ze over 5 jaar willen worden!?

* zucht*

Naar mijn idee is iedereen in mijn tijdlijn erover eens dat de manier waarop er in Nederland onderwijs gegeven dient te worden (volgens de richtlijnen van de verschillende kabinetten) niet de juiste is. Veelal hoor ik klagers over de toetscultuur die gecreƫerd wordt. En de eigenheid van de leerlingen niet meer aan bod kunnen komen door vastomlijnde leerdoelen. Waarom vind iedereen de verhalen van Sir Ken Robinson zo goed en vliegen zijn boeken als broodjes over de toonbank?
Waarom hoor ik dan niemand protesteren? Why do schools still kill creativity!
Of heb ik mijn twitter tijdlijn vol laten lopen met stille klagers?
Waar blijven dan de protesten! Occupy het ministerie voor onderwijs! laat niet met je kinderen, leerlingen en met jezelf sollen, doe er wat aan!

maar ja.. de docent moet al zoveel..
Als hij zich al geen zorgen maakt over hoe de toekomst van de huidige leerlingen eruit gaat zien dan maakt hij zich wel zorgen over hoe zijn eigen toekomst eruit (dient) te zien..
Zo twittert 'mediawijzer.net er op los met het bericht dat er een checklist is gemaakt voor docenten waar ze aan moeten voldoen voor wat betreft hun digitale vaardigheden en zie ik op de netwerksite 'Linkedin' een serie 'skills' voorbij komen waar docenten aan moeten voldoen.

Oke... rust..Ying Yang.

Docenten zijn misschien wel murw geslagen en het enige wat hun als docent nog op de been houdt zijn de leerlingen waar hij vol overtuiging tegen zegt: Kom op jongens en meiden, we gaan bloggen over de onrust op wallstreet. Start je Ipad.

Groetjes,
Ietje






Geen opmerkingen:

Een reactie posten