Pagina's

donderdag 6 oktober 2011

Sumdog


Mijn functie is een iets andere dan de afgelopen jaren. De afgelopen jaren stond ik zo'n beetje elke dag voor de klas vanwege ziekte of afwezigheid van een docent. Naast zo`n beetje alle vakken die in het VO worden gegeven moest ik ook invallen voor het vak wiskunde.
Nu is dat vak niet mijn favoriet! ik heb beroerde herinneringen aan rekenen en wiskunde toen ik nog leerling was.

De eerste keer dat ik moest invallen bij wiskunde, nu ongeveer 6 jaar geleden brak het zweet mij aan alle kanten uit!! Ik wist niet waar de docent gebleven was in het lesboek en ik wist niet welk boek ze gebruikten.

Bij binnenkomst in de klas heb ik snel een boek van een leerling geleend en toen ze mij vertelden waar ze waren... kon ik opgelucht ademhalen. Ze moesten in een tabel aangeven hoeveel meel, boter en eieren in één cake of meerdere cakes ging.
Ha, nou dat kon ik nog wel! Zo overwon ik mijn wiskunde angst. Na die les zorgde ik ervoor dat ik  goed was voorbereid. Ik verzamelde alles wat met de vakken en lessen te maken had zodat ik 'a la minute' een les uit de kast kon trekken die ik kon doen.

Vorig jaar moest ik ook invallen voor wiskunde en gelukkig kon ik het computer lokaal nog reserveren.
De website waarmee ik met de leerlingen rekenen en wiskunde wilde oefenen door middel van games was Sumdog.com.
Een website die er grafisch niet alleen geweldig uitziet en zeer uitnodigend is, maar ook zeker heel nuttig voor leerlingen en docenten. Docenten kunnen hun leerlingen volgen, niveaus aanpassen, uitdagingen en wedstrijden organiseren. Van elke leerling wordt bijgehouden waar de leerling goed in is en waar de zwakke punten zitten, hier kan dan weer op getraind worden.
De leerlingen vonden het geweldig, ze hebben hun eigen avatar waar ze kleren en coole accessoires voor kunnen 'kopen' in de shop. het geld verdienen ze door zoveel mogelijk goede antwoorden te geven. De games zijn leuk voor jongens en voor meisjes.

Dit jaar hebben we met een aantal collega`s die wiskunde in de onderbouw geven besloten om Sumdog in te zetten om het hoofdrekenen en wiskunde te trainen, ook gezien de aankomende wiskunde testen die gehaald moeten worden (F2 of S2)
De eerste resultaten dat het werkt zijn al gesignaleerd. Één voorbeeld: Een klas kreeg vooraf een toets waarbij leerlingen, ondanks dat er veel mee geoefend was in de les, toch redelijk slecht scoorden.  Na een Sumdog huiswerk uitdaging die 1 week duurde werd opnieuw een zelfde soort toets gegeven. Leerlingen scoorden nu merkbaar hoger dan daarvoor. Dat is best een bemoedigend resultaat. Eigenlijk is het gewoon weer rijtjes sommen maken maar dan wel op een hele gave manier!
Tijd om hun reken machine erbij te pakken is er niet. Daarbij wil je steeds beter worden, sneller racen en nauwkeuriger schieten. Dat wordt dus oefenen en dat vinden ze helemaal niet erg! echte diehards zie je zelfs s'avond laat nog inloggen om snel een spelletje te spelen want dan kunnen ze misschien net nog even die leuke pet kopen voor hun avatar.
Oja, en niet te vergeten, ze kunnen spelen met hun klasgenoten maar ook tegen alle deelnemers over de hele wereld. Daarnaast zijn de games en de site in het Engels, maar ondanks dat is het ook voor de Basisberoepsgerichte leerlingen die aan Sumdog meedoen geen enkel probleem (volgens mij zien ze het soms niet eens of stappen ze erover heen)


Ik zit wel eens te denken, als ik dit spel vroeger ooit had gespeeld tijdens wiskunde of gewoon als huiswerk, hoe zou ik dan nu tegen rekenen en wiskunde aankijken...

Ach, ik ben met een wiskunde leraar getrouwd, dus wat zeur ik eigenlijk :)

groetjes,
Ietje


Geen opmerkingen:

Een reactie posten