Natuurlijk gebruik ik daarbij Tpack vooral omdat het zo lekker duidelijk maakt dat er meer nodig is dan alleen even een website of andere technologie te gebruiken in een les maar dat het geheel (didactiek, inhoud en technologie) in evenwicht moet zijn om er een goede les van te maken.
De cursus is 5 keer en ze duren een uur, vandaag was het trouwens de 2e keer.
De vorige keer was de opdracht om een les te maken waarbij een zelfgekozen website gebruikt zou worden. Het onderwerp van de les werd tijdens de cursus bepaald en ook het doel van de les. De website zou het middel zijn.
Deze lessen werden voor zover mogelijk vandaag gepresenteerd aan de andere cursisten.
Dat leverde inspirerende gesprekken op. Een collega voor het vak Engels had het onderwerp verleden tijd behandeld met de klas. De leerlingen kregen een kort stukje van het verhaal van Roodkapje van Roald Dahl. Met de website Titanpad moesten ze in 2 of 3 tallen het verhaal afschrijven, natuurlijk in het Engels en in de verleden tijd. Ze kwamen niet alleen met leuke verrassende verhalen, maar ze had ook super enthousiaste kinderen.
De docent kon de leerlingen hiermee verschillende dingen leren: oefenen met verleden tijd, creativiteit, samenwerken en ze had tijd over om de iets zwakkere leerlingen te helpen. Daarnaast ging ze zelf over haar 'digitale' grenzen heen en vond ze het nog leuk ook!
Vandaag kregen ze als opdracht: maak designteams voor een talen vak en voor geschiedenis.
Hierbij kwam het Tpack -spel goed uit. het is een goede manier om ergens mee te starten en het uit te breiden naar wat bij de docent past. Omdat het ene team zich niet zo goed voelde bij het getrokken 'simulatie' of 'wiki' kaartje hebben we gesproken over hoe ze het liefst iets aanbieden. Dat bleek een stappenplan te zijn, stap voor stap uitleggen zodat je makkelijk kunt achterhalen waar iets opnieuw moet worden uitgelegd.
Het onderwerp van de les werd gekozen en daarna de technologie. Ze gaan voor hun les een prezi maken die uitstekend geschikt is om stap voor stap de les aan te bieden. Zo leren ze zelf hoe je een prezi maakt en kunnen deze technologie eventueel later ook toepassen als opdracht voor de leerlingen.
Het andere designteam hadden 'digitale camera' getrokken. Zij waren al heel snel klaar met hun idee.
Ze gaan een les maken over de licht techniek Rembrand waarbij leerlingen met een fotocamera hetzelfde moeten proberen te bereiken. De les wordt voorbereid en aangeboden met een prezi.
Dat alles is nou precies wat ik wil bereiken met de cursus; Mijn collega`s leren dat het helemaal niet zo ingewikkeld is en dat ze zelf heel goed in staat zijn om op deze manier zelf lessen te maken daarbij ervaren ze dat het helemaal niet zoveel tijd kost om je lessen op deze manier in te vullen en dat je er zelf nog extra energie van krijgt ook.
Er is over vandaag nog veel meer te noemen maar dan wordt het te lang, morgen weer een nieuw verhaal.
groetjes,
Ietje
Mijn filmpje over Tpack die ik gemaakt heb voor mijn collega`s.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten