Hebben jullie dat nou ook wel eens? Dat je denkt: zo`n
jongen moet gewoon lekker gaan werken? Hij voelt zich verschrikkelijk
ongelukkig tijdens de lessen, wordt er om de haverklap uitgestuurd omdat hij
rumoerig of brutaal is en ondertussen voel je gewoon dat deze jongen alles in
huis heeft om in zijn vak de beste te worden.
Hoe kun je als school zulke jongens en meiden begeleiden en hen inspireren om toch de noodzakelijke dingen te leren en een diploma te halen. Waarom vinden we het eigenlijk zo belangrijk dat deze leerlingen nú geschoold worden met algemene kennis, waarom kan dat niet later.
Ik wou dat er meer mogelijkheden waren, dat bijvoorbeeld deze leerlingen een halve dag les hadden en de rest van de dag met een baas mee konden lopen. Of dat er meer tijd was voor praktijk lessen, gewoon weer een auto in de klas om aan te knutselen of, nou vul maar in!
"We vonden dat we deze leerlingen moesten voorbereiden op een toekomst waarin ze verantwoordelijkheid konden dragen, samenwerken en efficiënt konden denken. Dat kon bereikt worden door middel van de algemeen vormende vakken. Het bedrijf zou ze dan verder wel opleiden.
Maar het tij is aan het keren, er komt een tekort aan echte vakmensen en daarom zouden de praktijkvakken meer aandacht moeten hebben. Leerlingen moeten weer een concreet beroep leren. Bedrijven zitten te springen om vakmensen zoals lassers, tegelzetters, behangers enzovoort."
En misschien is dát nou juist wat ik zou wensen voor deze leerling uit mijn voorbeeld. De leerling waar we van zeggen; hij of zij past eigenlijk niet in ons school systeem. Het is een "laatbloeier' of hij kan het niveau maar net aan. Deze leerlingen zouden hier wel eens baat bij kunnen hebben.
Want de dingen die wij belangrijk vinden zoals: communiceren, delen, presenteren, selecteren, ordenen, opzoeken, vergelijken en samenwerken en daarnaast de algemene kennis, leren ze misschien nog wel het snelst in de dagelijkse praktijk.
Ach, ik verzin ook maar wat.. het zou zo mooi zijn als deze leerlingen zich ook op school prettig voelen zodat ze nog meer uit zichzelf konden halen
Hoe kun je als school zulke jongens en meiden begeleiden en hen inspireren om toch de noodzakelijke dingen te leren en een diploma te halen. Waarom vinden we het eigenlijk zo belangrijk dat deze leerlingen nú geschoold worden met algemene kennis, waarom kan dat niet later.
Ik wou dat er meer mogelijkheden waren, dat bijvoorbeeld deze leerlingen een halve dag les hadden en de rest van de dag met een baas mee konden lopen. Of dat er meer tijd was voor praktijk lessen, gewoon weer een auto in de klas om aan te knutselen of, nou vul maar in!
"We vonden dat we deze leerlingen moesten voorbereiden op een toekomst waarin ze verantwoordelijkheid konden dragen, samenwerken en efficiënt konden denken. Dat kon bereikt worden door middel van de algemeen vormende vakken. Het bedrijf zou ze dan verder wel opleiden.
Maar het tij is aan het keren, er komt een tekort aan echte vakmensen en daarom zouden de praktijkvakken meer aandacht moeten hebben. Leerlingen moeten weer een concreet beroep leren. Bedrijven zitten te springen om vakmensen zoals lassers, tegelzetters, behangers enzovoort."
En misschien is dát nou juist wat ik zou wensen voor deze leerling uit mijn voorbeeld. De leerling waar we van zeggen; hij of zij past eigenlijk niet in ons school systeem. Het is een "laatbloeier' of hij kan het niveau maar net aan. Deze leerlingen zouden hier wel eens baat bij kunnen hebben.
Want de dingen die wij belangrijk vinden zoals: communiceren, delen, presenteren, selecteren, ordenen, opzoeken, vergelijken en samenwerken en daarnaast de algemene kennis, leren ze misschien nog wel het snelst in de dagelijkse praktijk.
Ach, ik verzin ook maar wat.. het zou zo mooi zijn als deze leerlingen zich ook op school prettig voelen zodat ze nog meer uit zichzelf konden halen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten