Pagina's

donderdag 16 februari 2012

Mijn eerste iPad ervaring

Sinds kort hebben een aantal collega's en ik een tablet om alvast ervaring op te doen voor een pilot project binnen de school. Ik heb gekozen voor de iPad omdat ik eigenlijk 'pro android' was en ik van mening was dat ik beter een tablet kon kiezen die niet mijn voorkeur had.
Ik meende dat je veel meer dingen op een android device zou kunnen dan op een iOS/iPad zoals flash websites e.d. Veel uitgeverijen werken met online flash oefen modules en dat zou dan beter moeten werken. Daarbij was Apple wel heel erg 'gesloten' en als huis tuin en en keuken programmeur kun je niets met Apple (dacht ik) terwijl voor de android iedereen wat in elkaar kan knutselen. Nu ben ik met de android nog nooit verder gekomen dan een miaauwende poes app te maken maar het software programma was gratis te downloaden. Dat bood mogelijkheden, dacht ik.

En dan nu de iPad 2 die ik 3 maanden mag testen.. Het ding is nog niet uit geweest sinds ik hem eind januari in handen kreeg! Ik heb zelfs de neiging om 7 maart voor de Apple store in een slaapzak te gaan liggen wachten totdat de winkel open gaat en ik de iPad 3 kan aanschaffen. (oké, dat is gelogen maar als ik een tablet aanschaf dan is het de iPad)
De bezwaren die ik had ten opzichte van een apple device waren snel voorbij, ik heb inmiddels gestoeid met de iAuthor en de verschillende uitgevers zijn inmiddels ook al bezig met het ontwikkelen van apps/ boeken voor de iPad. de iAuthor werkt super makkelijk, behalve dan het toevoegen van html 5 en animaties, dat kreeg ik niet voor elkaar maar dat zal aan mij liggen want het programma heb je zo onder de knie. De opdracht voorafgaand aan het pilot project:
Wat maakt een tablet geschikt voor het onderwijs en welke apps zou je moeten hebben wil je er in de les en thuis iets mee kunnen. Naast een verslag maken over mijn bevindingen is dit zo ongeveer de opdracht. in deze blog vertel ik wat over de apps die ik inmiddels heb geprobeerd.
De apps.

Productiviteit Evernote en Dropbox zijn voor mij inmiddels noodzakelijke apps geworden. Verder gebruik ik iSwifter/rover voor het bekijken van flash website. Ik gebruik Skitch voor het maken van krabbels en tekeningen bij websites, foto's, afbeeldingen, Google maps etc. En sinds kort ook AirPlay waarbij ik via een wifi netwerk mijn krabbels en tekeningen via de beamer of digibord kan laten zien.
Hieronder zie je een schermafdruk met de apps voor productiviteit. CloudOn heb ik uit de Amerikaanse AppStore maar die zal binnenkort ook wel verschijnen in de Nederlandse AppStore.(Met CloudOn heb je word, excel en Powerpoint tot je beschikking maar het werkt nog niet zo soepel als andere apps)
......bezig om via de iPad een afbeelding te plaatsen maar dat werkt dus niet, even verder typen op de pc dus....
EvernotePeek is trouwens een grappige app voor gebruik bij het oefenen van bijvoorbeeld kennisvragen of het leren van definities oid.
Onderwijs
In deze map heb ik een aantal apps verzameld waarvan ik er even 3 wil uitlichten, de andere apps heb ik nog niet veel gebruikt of ze moeten hun waarde nog bewijzen.
Dragon - dictation bijvoorbeeld werkt geweldig. gewoon duidelijk spreken dan wordt alles netjes vertaald in tekst. klik op 'tik en dicteer' en alles wat je zegt wordt opgenomen.
Explorer is een geweldige app die je kunt gebruiken om plaatsen te verkennen, de koppeling met wiki, googlemaps en dichtstbijzijnde bijzonderheden werkt prettig en is goed te gebruiken bij aardrijkskunde lessen of geschiedenis.
Juno is eigenlijk niet eens een app maar je kunt de site bookmarken in Safari waardoor deze als icoon verschijnt. http://www.junoed.com. maak een docenten account en voeg je leerlingen toe. maak een quiz, slideshow inclusief afbeeldingen en filmpjes, en meer voor een huiswerkopdracht of een oefening in de les.
Nog wat aanraders: sockpuppets is een grappige app met sokpoppen die je kunt animeren en laten praten. je eigen stem wordt op een grappige manier vervormd wat hele grappige filmpjes oplevert. Verder heb ik natuurlijk de popplet lite app, de Prezi viewer, lino-it, Mindjet en pearltrees in mijn 'presentatie' map staan.
Ik ben altijd op zoek naar apps die een toegevoegde waarde hebben voor school (vo) dus ik hoor graag wat jullie favorieten zijn.

2 opmerkingen:

  1. Roboform ( wachtwoorden onthoud app); notability ( leest pdf's kan deze ook beschrijven en kan naast aantekeningen ook opnames maken. Geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. geweldig! Bedankt!!, ik was juist opzoek naar een pdf lezer waarbij je notities kunt maken. en Roboform lijkt mij ook handig, ik ga het gelijk proberen :)

    BeantwoordenVerwijderen